Tillbaka till Gotland.

För en vecka sedan befann jag mig i Visby.
Firade påsk i solen intill ringmuren.
Åt middagar på Strykjärnet och Munken.
Vinlunch på stora torget. Solnedgångar på Klinten.
Kullerstensgator och guteglass med salmbärssmak.

Och när man kommer hem väntar några dagar av tomhetskänsla.
Som om man inte vore nöjd med den vardagen som ändå är ens liv.
Men det handlar ju inte om det. Snarare är det en reflektion över vad som är viktigt. Och känslan av att befinna sig på en ö mitt i Östersjön där ingen jävel kan nå mig, där jag får vara ifred, är ganska överväldigande.
En kollega frågade mig häromdagen om jag skulle kunna tänka mig att flytta till Gotland. Och det spontana svaret är naturligtvis ja. Men det grundar jag ju enbart på att jag bara har fina minnen därifrån. En veckolång semester kan ju aldrig jämföras med ett verkligt flyttlass, en vardag långt ifrån familj, previligerat jobb och bohuslänsk uppväxt.

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus