Till Viktoria II

Viktoria. Hösten kommer snabbt i år.
Den är redan här och naggar i dina
vardagskanter.
Du har en hand i din nu,
och jag hoppas att den handen inte sviker.

Viktoria. Jag vet att din livsglädje
skiftar från kärleksrött till gråmelerat,
när blåster bryter sig fram mellan husteglet.
Från september fram till maj,
lever du i en lång paus.
Ett vakuum ligger nära till hands.

Viktoria. Dina dagar byter långsamt valör.
Till slut är hösttimmarna inte värda någonting.
Din önskan skvallrar om ljumt sommarvatten
och soltorra stadsgator.
Är du verkligen förberedd på Höst 2007.

Viktoria. Det dröjer fortfarande några veckor
innan pastellfärgerna i trädgårdsrabatterna vissnar.
Du hinner fortfarande vänja dig vid tanken.
Och jag tror att du kommer klara alla
oktober- och novemberdagar.
Annars hjälper jag dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0