tjugonde april.

Gött mos ute idag!
Inte för varmt, utan sådär lagom att
man kan promenera genom stan utan att
behöva gå i skuggan. Precis som det ska vara.
Nu sätter vi punkt för värmen och hoppas att
sommaren blir en sval, kort historia.

Den här veckan är förmodligen Strömstad
en av de städer med högst besöksfrekvens.
Norrmännen började sin påskferie i måndags,
och har sedan dess varit i stan.
Trafikkaos, parkeringsbrist och köer överallt.
Det sistnämnda framförallt till Systemet.
I tre dagar har kön ringlat långt ut på trottoaren.
Som vanligt når det sin kulmen imorgon på skärtorsdagen,
med invasion, bilkaravaner och avspärrningar i centrum.

Har haft trevliga saker för mig de senaste dagarna.
För jobbets räkning har jag och Linda varit på en fotokurs
i Trollhättan, tillsammans med reportrar från TTELA,
Bohusläningen och två västsvenska gratistidningar.
Och åh, vad mycket bra tips och trix vi lärde oss.
Numera är vi alla förbjudna att använda Auto-knappen på kameran.
Aj då! Men det ska nog gå bra.
Vi har pratat bildtänk och enkla knep för att bli mer professionell.
Full av ny energi kom vi tillbaka till tidningen och insåg
att det stora jobbet kvarstår; att omvandla Köttbergets invanda åsikter.

Jag har varit på en del fina uppdrag. Förra veckan
hade vi en Båt-special i tidningen, och jag var hos en marina
i Strömstad. Plåtade en sjösättning och följde därefter med
en av pojkarna ut på en provtur av båten. FINT att vara på sjön.
Alla gånger bättre än att vara på land.
Var även ombord på ett holländskt örlogsfartyg som
ankom Strömstad för en natt. Ombord utbildades flottister (klapp!)
i bland annat navigering. Knackig intervju på engelska men
det gick fint, och var väldigt intressant.

Häromdagen när jag var ledig mitt i veckan, gjorde jag och pappa
en utflykt till Skara, där vi gick på en stor antikmässa.
Hittade en del fynd; bland annat en hushållsvåg från Jernbolaget,
gamla Vichy-flaskor samt fler köksredskap i serien Kockum.
Det kommer att stå sig fint på min nya köksbänk.
Har börjat köpa på mig lite nytt porslin.
Nu fattas bara det där perfekta vitrinskåpet att ha alltsammans i...
Efter mässan i Skara åkte vi vidare mot Lidköping och Kollandsö,
för att hamna ute vid Läckö Slott.
Blir alltid väldigt tagen av sådana miljöer, där historien varit
stark och betydande. Det blir väldigt mäktigt, och svårt att ta till sig.

Sist men inte minst har Peab haft ett informationsmöte, där vi fick
gå in i våra kommande lägenheter. Dock bara betong och rör och sånt,
men en häftig känsla; här ska jag bo!

Imorgon kommer tusse-Franny och stannar flera dagar.
Som vanligt har vi inte planerat ett skit, mer än att prata,
dricka vin och äta en massa god mat, hähä.
Nu ska jag gå en sväng till Konsum och köpa wiiehtleurk.
Vi har nämligen en naiv idé om att tillaga ett litet lamm.

Ps. Macro-bilderna tillägnas Franny :p
























Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus