Slånbär.

Och när oktober kommer med slånbär och kylslagna fingertoppar.
Då ska vi titta på svartvita mord i skånsk miljö.
Och vi ska kedjas fast vid bokhyllor. Självmant.
Till dem som protesterar ska vi berätta om vår egen vilja.
Berätta om hur vi vill tillbringa timmarna vid det skönlitterära.

Och när slutet av oktober kommer med vita rispor ovanpå gräset.
Då ska vi promenera mitt i villaområdet igen.
Mitt i kärnfamiljen där det alltid luktar svagt av tvättmedel.
Och jag ska berätta för dig om en dotters hemlighet.

Vi ska inte beskrivas som ler och långhalm.
Vi ska känna till samma slags trottoarer istället,
och offra billiga tepåsar på varandra.
Vi ska längta tillsammans efter de vänner,
som stämplade busskortet redan i juni månad,
och förflyttade sig tårögt till andra städer.

Och jag ska berätta för dig att jag vill vara intimt förknippad.
Att jag vill angå någon.
Att jag vill ingå i någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0