fjortonde december.

Lucia igår. En fin och minnesvärd
tradition för mig att hålla fast vid.
Framförallt att se Luciamorgon på tv.
Att få äta lussekatter och dricka must
till frukost. Precis som när man var liten.
Då blev man väckt i ottan, och sedan satt
vi, hon och jag i soffmörkret och tittade på
ljuståget på tv. Som liten var det en av årets
mest speciella händelser.

I årets luciatåg sjöng de den där trevliga
versionen av Staffansvisan, fast de olika stämmorna
gav den inte riktigt rättvisa.

I söndags var det kröning här i kyrkan av
Strömstads Lucia. Fullsatta kyrkbänkar och en
lugn vacker stämning.
Trots avsaknaden av en religiös tro kan jag uppskatta
att gå till kyrkan. Speciellt kring advent och jul.
Men det har nog mer med traditioner att göra.

I fredags var jag på julbord med jobbet.
Vi var på Spahotellet. Lyxigt, gott och roligt, tänkte jag
och bortsåg från vilka som skulle med.
Kollegorna på mitt jobb är relativt torra och pratar
inte om något annat än...just jobbet.
Det Spända Skämtet var ett faktum.
Jag och Linda gjorde pinan ganska kort;
åkte tillbaka till stan och drack äppeldrinkar.

Det var det. Nu ska jag snart trotsa paniken
och gå till leksaksaffären, på jakt efter julklappar
åt Myran.





Bilder på Strömstads Lucia: Åke Nilsson

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus