nittonde oktober.

Vilken toppendag det har varit!
Tidigt på morgonen tog jag färjan ut
till Sydkoster, för att följa med sotaren Rikard
under hans arbetsdag.
Det är lyx att få göra sådana reportage.

Höstsol och våta orange löv.
Får och kossor som betar tätt intill grusvägarna.
Vi har åkt flakmoped mellan sommarstugorna.
Vägen var gropig och gyttjig, och jag var tvungen
att hålla hårt om Rikards midja.
Märklig känsla, att hålla om någon man inte känner.

De flesta hus tomma. Nycklar under blomkrukor.
Först in och titta så att alla luckor till spisar,
kaminer och kakelugnar är stängda.
Sedan upp på taket, fram till skorstenen.
En stege som darrar och en obalans mitt uppe på nocken.
Och jag såg långt över Ekenäs nejder.

Spännande att se hur människor har det hemma.
Någon hade en stor bakstuga med gammaldags stenugn.
Hos en annan stod symaskiner framme på vartenda bord.
Någon sydde mjukisdjur.

Och i nästa hus, en gammal farbror som berättar hur
rädd han var för sotaren när han var liten.
I nästa sekund bjuder han på kaffe och visar fotografier
på barnbarnen.

Och Rikard är en sådan där människa där intervjun
övergår i ett vänskapligt samtal.
Där skrattet faller naturligt.
Och fastän jag inte är hemma förrän vid 14-tiden,
och fastän chefen tycker att det tog lite lång tid,
så var det den bästa dagen på länge.













Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus