Lucia.

Lucia idag. En lika viktig dag för mig som första Advent.
Det följer med från barndomen, när jag och mamma gick upp
tidigt för att äta lussefrukost och se Luciafirandet på tv innan jobb och skola.
 
Igår kväll gick jag på Luciakröningen i Strömstads kyrka.
Det är så fint att vara där runt julen, bara sitta i bänken och blunda
och lyssna på julsångerna. Jag är inte troende men kyrkan är en
väldigt vacker plats där man kan vila lite.
 
Efteråt gick jag hem och bakade lussekatter fram till midnatt.
Utan vedervärdigt saffran men med kardemumma och nejlika i istället.
Är ledig idag så jag kunde gå upp tidigt, se Lucia på tv, tända ljus,
äta lussekatter och sedan somna om igen.
 
Idag är det inköp av julgran som gäller.
 

Kommentarer

Skriv en kommentar








Tema Dialog gjort av Mimmi Thorneus